Otsikkosivu Edellinen Seuraava Sisällys | Dekaanin tervehdys

Dekaanin tervehdys

Hyvät opiskelijat ja opettajat, toivotan teidät tervetulleiksi jälleen uuteen yhteiseen lukuvuoteen. Alkava lukuvuosi on suunniteltu mahdollisimman vähäisin, lähinnä linjakohtaisin, muutoksin. Syynä tähän on perusopetuksessa odottava tutkintorakenteen uusimiskierros talven 2005 aikana. Informaatioteknologian tiedekunta oli ensimmäisten joukossa ottamassa käyttöön Bologna-prosessin mukaista tutkintorakennetta pari vuotta sitten. Euroopan alueella on pyrkimyksenä yhdenmukaistaa tutkinnot kolmessa vuodessa suoritettavaan kandidaatin tutkintoon, kahdessa lisävuodessa suoritettavaan maisterin tutkintoon ja tohtorintutkintoon, joka vaatii edellisten lisäksi neljän vuoden opinnot. Tutuksi tulleen opintoviikkojärjestelmän asemesta yliopisto-opintoja aletaan mitata EU-yhteensopivilla opintopisteillä. Yliopistot Suomessa ovat siirtymässä mahdollisuuksiensa mukaan alakohtaisiin yhteisiin valintakokeisiin, ja opetuksen laatujärjestelmiä ollaan ottamassa käyttöön yliopistoissa kautta Euroopan. Edellä mainituilla uudistuksilla tähdätään joustavaan opinto-oikeuteen sekä kaksois- ja yhteistutkintoihin, joissa yliopistot antavat yhdessä kursseja ja opintokokonaisuuksia tutkintoihin. Toimenpiteillä pyritään lisäämään yliopistojen erikoistumista ja opiskelijoiden mahdollisuutta liikkua yliopistojen välillä. Nämä uudistukset vaativat informaatioteknologian tiedekunnalta lisäpanostuksia, mutta oikein toteutettuina ne syventävät tutkimuksen ja opetuksen välistä yhteyttä, lisäävät toimintamme läpinäkyvyyttä ja sitä myöten parantavat palvelukykyämme.
Edellä kuvatut muutokset eivät kuitenkaan vaikuta toimintamme sisältöön: yliopiston keskeisimpänä tehtävänä on edelleen ”antaa tieteelliseen tutkimukseen perustuvaa ylintä opetusta”. Aidosti tutkimukseen perustuvan opetuksen tulee kattaa tunnetut tosiasiat, mutta jättää silti tilaa kriittisyydelle ja tunnustaa rajallisuutensa. Sen tulee sekä luodata tulevaisuuteen että yrittää oppia menneestä. Tämä on erityisen haastavaa nopeasti kehittyvillä aloilla, johon tietotekniikka ja tietojärjestelmät edelleenkin kuuluvat. Niillä pitää pystyä arvioimaan perustellusti viimeisimpiä tuulia hurahtamatta ylilyönteihin ja liioitteluihin. Niillä pitää pystyä antamaan syvällistä teoreettista näkemystä ja valmiuksia, jotka kantavat yli työuran alkuvuosien.
Monilta kursseiltamme ei ole helppoa löytää absoluuttisia totuuksia, saati sitten päästä läpi vakiovastauksilla - kaikki asiat kun eivät alallamme ole valmiita tai varmoja. Jotkut kurssit voivat vaikuttaa ns. helpoilta, mutta painottuisiko helppouden kokemuksen taustalla ulkokohtaisen suorittamisen logiikka? Opiskelijat ja opettajat asettavat tavoitteensa. Sekä opettaminen että opiskelu vaativat monenlaisten ajattelumallien kunnioittamista, tutkimuksellista otetta ja mutkikkaiden vuorovaikutussuhteiden ymmärtämistä. Tätä tutkimuksen ja opetuksen välistä tiedon tuottamisen ja jakamisen suhdetta ei välttämättä osaa vielä opiskellessa arvostaa riittävästi – tutkimus kun on pitkäjänteistä, usein näkymätöntä työtä, jonka puuttumisen opetuksessa huomaa vasta, kun ymmärtää ilmiön syvällisesti. Ja milläpä alalla kuin juuri omallamme tämä on totisinta totta.
Toivotan kaikille opiskelijoille ja tiedekunnan henkilökunnalle haastavaa ja menestyksellistä lukuvuotta!
Dekaani Jukka Heikkilä


Otsikkosivu Edellinen Seuraava Sisällys | Dekaanin tervehdys