Dekaanin tervehdys
Hyvät opiskelijat ja opettajat, toivotan teidät
tervetulleiksi jälleen uuteen yhteiseen lukuvuoteen. Alkava lukuvuosi on
suunniteltu mahdollisimman vähäisin, lähinnä linjakohtaisin,
muutoksin. Syynä tähän on perusopetuksessa odottava
tutkintorakenteen uusimiskierros talven 2005 aikana. Informaatioteknologian
tiedekunta oli ensimmäisten joukossa ottamassa käyttöön
Bologna-prosessin mukaista tutkintorakennetta pari vuotta sitten. Euroopan
alueella on pyrkimyksenä yhdenmukaistaa tutkinnot kolmessa vuodessa
suoritettavaan kandidaatin tutkintoon, kahdessa lisävuodessa suoritettavaan
maisterin tutkintoon ja tohtorintutkintoon, joka vaatii edellisten lisäksi
neljän vuoden opinnot. Tutuksi tulleen opintoviikkojärjestelmän
asemesta yliopisto-opintoja aletaan mitata EU-yhteensopivilla
opintopisteillä. Yliopistot Suomessa ovat siirtymässä
mahdollisuuksiensa mukaan alakohtaisiin yhteisiin valintakokeisiin, ja opetuksen
laatujärjestelmiä ollaan ottamassa käyttöön
yliopistoissa kautta Euroopan. Edellä mainituilla uudistuksilla
tähdätään joustavaan opinto-oikeuteen sekä kaksois- ja
yhteistutkintoihin, joissa yliopistot antavat yhdessä kursseja ja
opintokokonaisuuksia tutkintoihin. Toimenpiteillä pyritään
lisäämään yliopistojen erikoistumista ja opiskelijoiden
mahdollisuutta liikkua yliopistojen välillä. Nämä
uudistukset vaativat informaatioteknologian tiedekunnalta lisäpanostuksia,
mutta oikein toteutettuina ne syventävät tutkimuksen ja opetuksen
välistä yhteyttä, lisäävät toimintamme
läpinäkyvyyttä ja sitä myöten parantavat
palvelukykyämme.
Edellä kuvatut muutokset eivät kuitenkaan vaikuta
toimintamme sisältöön: yliopiston keskeisimpänä
tehtävänä on edelleen ”antaa tieteelliseen tutkimukseen
perustuvaa ylintä opetusta”. Aidosti tutkimukseen perustuvan
opetuksen tulee kattaa tunnetut tosiasiat, mutta jättää silti
tilaa kriittisyydelle ja tunnustaa rajallisuutensa. Sen tulee sekä luodata
tulevaisuuteen että yrittää oppia menneestä. Tämä
on erityisen haastavaa nopeasti kehittyvillä aloilla, johon tietotekniikka
ja tietojärjestelmät edelleenkin kuuluvat. Niillä pitää
pystyä arvioimaan perustellusti viimeisimpiä tuulia hurahtamatta
ylilyönteihin ja liioitteluihin. Niillä pitää pystyä
antamaan syvällistä teoreettista näkemystä ja valmiuksia,
jotka kantavat yli työuran alkuvuosien.
Monilta kursseiltamme ei ole helppoa löytää
absoluuttisia totuuksia, saati sitten päästä läpi
vakiovastauksilla - kaikki asiat kun eivät alallamme ole valmiita tai
varmoja. Jotkut kurssit voivat vaikuttaa ns. helpoilta, mutta painottuisiko
helppouden kokemuksen taustalla ulkokohtaisen suorittamisen logiikka?
Opiskelijat ja opettajat asettavat tavoitteensa. Sekä opettaminen että
opiskelu vaativat monenlaisten ajattelumallien kunnioittamista, tutkimuksellista
otetta ja mutkikkaiden vuorovaikutussuhteiden ymmärtämistä.
Tätä tutkimuksen ja opetuksen välistä tiedon tuottamisen ja
jakamisen suhdetta ei välttämättä osaa vielä
opiskellessa arvostaa riittävästi – tutkimus kun on
pitkäjänteistä, usein näkymätöntä
työtä, jonka puuttumisen opetuksessa huomaa vasta, kun
ymmärtää ilmiön syvällisesti. Ja milläpä
alalla kuin juuri omallamme tämä on totisinta totta.
Toivotan kaikille opiskelijoille ja tiedekunnan
henkilökunnalle haastavaa ja menestyksellistä lukuvuotta!
Dekaani Jukka Heikkilä