2.1 Tietojenkäsittelytieteiden
laitoksen opinnoista
Tietojenkäsittelytieteiden
laitoksella voi opiskella pääaineena
tietojärjestelmätiedettä tai tietojenkäsittelytiedettä.
Tietojärjestelmätieteen tutkimuksen lähtökohtana on
tietotekniikan ja sitä hyödyntävän organisaation suhde ja
siten tietojärjestelmien kehittäminen ja käyttö osana
organisaation toimintaa. Jyväskylän yliopiston tarjoama
tietojärjestelmätiedettä ja kauppatieteitä
yhdistävä tutkintokokonaisuus on maassamme tässä laajuudessa
ainutlaatuinen. Tietojärjestelmätiedettä voi opiskella myös
matemaattis-luonnontieteellisen sivuaineen kanssa, jolloin tutkinnon
pääainetta kutsutaan tietojenkäsittelytieteeksi ja suoritettava
tutkinto on filosofian maisterin tutkinto (FM).
Opetuksen ja tutkimuksen painoalat liittyvät
informaatioteknologian keskeisiin alueisiin, kuten tiedon digitaaliseen
esittämiseen, elektroniseen liiketoimintaan, ihmisen ja tietokoneen
väliseen vuorovaikutukseen ja käytettävyyteen, työryhmien ja
organisaatioiden työn tehostamiseen tietojärjestelmien avulla,
tiedonhallintaan, ohjelmistotekniikkaan ja -liiketoimintaan sekä
organisaatioiden tietohallinnon ja –järjestelmäarkkitehtuurien
kehittämiseen ja hallintaan.
Tietojärjestelmien teoriassa painottuu tekniikan ohella
voimakkaasti kaupallisen organisaation ja talouden yleisten lainalaisuuksien
ymmärtäminen. Siksi kauppatieteellisillä sivuaineilla on
koulutuksessa tärkeä asema. Sivuaineopinnot on syytä suorittaa
mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, sillä monet kandidaatin tutkintoon
sisältyvät pääaineopinnot ja varsinkin maisterin tutkintoon
sisältyvät kurssit edellyttävät mm. laajahkoja
kauppatieteellisiä perusvalmiuksia.
Alalta valmistuneet sijoittuvat teollisuuden ja kaupan
tietojärjestelmien johtamis-, suunnittelu-, tutkimus- ja
kehitystehtäviin sekä alan konsultointiin, koulutukseen tai
itsenäisiksi yrittäjiksi.
Tietojärjestelmätiedettä opiskellaan
tyypillisesti luennoilla, ohjatuissa harjoituksissa sekä suorittamalla
ohjattuja harjoitustöitä itsenäisesti ja ryhmissä. Luennot
keskittyvät teorian opettamiseen, johon oppimista ja
käytännön soveltamista tukevat harjoitukset pohjautuvat.
Luentokurssit suoritetaan tavanomaisesti loppukokein, joihin
voi joidenkin kurssien osalta saada hyvityspisteitä aktiivisesta
harjoituksiin osallistumisesta. Joillakin kursseilla suoritusmuotoina ovat
seminaareihin osallistuminen ja seminaarityöt tai muun kirjallisen raportin
tai opinnäytteen tuottaminen. Erityistapauksissa kursseja voi suorittaa
myös kirjatentteinä, joista on sovittava erikseen kurssien opettajien
kanssa. Pakollisista ja valinnaisista kursseista järjestetään
lukuvuoden aikana loppukoe sekä kaksi uusintakoetta.
Keskeisen osan perusasioiden oppimista muodostaa noin
kolmanteen opintovuoteen sijoittuva projektimuotoinen opintojakso.
Projektiopinnoissa opiskelijat toteuttavat osapäivätoimisesti yhden
lukuvuoden aikana 4-6 hengen ryhmissä todellisen projektin tavallisimmin
yliopiston ulkopuoliselle toimeksiantajalle.
Luentokurssien, seminaarien ja projektin lisäksi
tietojärjestelmätieteen opinnot sisältävät pro gradu
–työn ja –seminaarin.
Tietojenkäsittelytieteiden laitoksen opiskelijoille on
tarjolla seuraavat suuntautumisvaihtoehdot:
- Elektroninen
liiketoiminta (EL)
- Digitaalinen
media (DM)
- Järjestelmäkehitys
(JK)
- Tietohallinto
(TH)
- Käyttäjäystävällinen
tietojenkäsittely (KY)
- Ohjelmistoliiketoiminta
/Software Business Program (OL)
- Ohjelmistotekniikka
(OT)
Ohjelmistotekniikan suuntautumisvaihtoehto
toteutetaan yhteistyössä tietotekniikan laitoksen kanssa.
Elektronisen
liiketoiminnan opinnoissa opiskelija saa perustiedot alan teorioista,
keskeisistä kysymyksistä, kehittämis- ja
suunnittelumenetelmistä sekä yrityssovelluksista siten, että
valmistuttuaan hän kykenee osallistumaan elektronisen liiketoiminnan
kehittämistyöhön ja tekemään alaan liittyvää
tutkimusta. Erityistä huomiota opetuksessa kiinnitetään EL:n
vaatimiin tietojärjestelmiin, niihin kohdistuviin erityisvaatimuksiin
sekä ko. järjestelmien suunnitteluun. Opiskelijoilta
edellytetään laaja-alaista näkemystä niin
tietojärjestelmätieteestä kuin taloustieteistäkin –
muiden tieteenalojen hallinta on lisäansio. Elektronisesta liiketoiminnasta
valmistuneiden työtehtäviin vaikuttavat huomattavasti suoritetun
tutkinnon ainevalikoima ja laajuus. Tähän mennessä valmistuneita
on sijoittunut mm. analyytikoiksi, konsulteiksi, tietohallinto- ja
markkinointipäälliköiksi, tutkijoiksi sekä yrittäjiksi.
(
http://www.cs.jyu.fi/el/)
Digitaalisen median
opinnoissa koulutetaan asiantuntijoita verkottuneiden organisaatioiden
monimuotoisen tiedon hallintaan. Koulutuksessa yhdistetään
viestintää ja tietojenkäsittelyä. Suuntauksesta valmistuva
toimii tyypillisesti verkko- ja uusmediaratkaisujen suunnittelijana,
dokumenttien hallinnan tai elektronisen julkaisemisen asiantuntijana,
digitaalisen median käytön tehostamiseen suuntautuvien
kehitysprojektien päällikkönä tai digitaalisen median
käytön kouluttajana. Alan tehtäviä on teollisuus-,
ohjelmisto-, viestintä- ja uusmediayrityksissä, julkisessa hallinnossa
sekä oppilaitoksissa. (
http://www.cs.jyu.fi/dm/)
Järjestelmäkehityksen
suuntautumisvaihtoehdon opinnoilla pyritään antamaan opiskelijalle
valmiudet järjestelmäkehityksen tehtäviin
(tietojärjestelmien kehittämisprojektipäällikkö,
menetelmäasiantuntija, konsultti).
Tietohallinnon
suuntautumisvaihtoehtoon kuuluvilla opinnoilla pyritään antamaan
valmiudet tietohallinnon johtamiseen (vrt.
tietohallintopäällikkö). Tästä syystä opetuksen
kohteena ovat yhtälailla informaatioteknologian tarjoamat strategiset ja
käytännön mahdollisuudet organisaation tasolla, tietohallinnon
suunnittelu, organisointi, resursointi ja seuranta sekä
arkkitehtuuriratkaisut, joilla organisaation tietojärjestelmät voidaan
integroida keskenään ja asiakasorganisaatioiden
tietojärjestelmiin.
Käyttäjäystävällisen
tietojenkäsittelyn suuntautumisvaihtoehto lähtee siitä,
että nykyaikaista informaatioteknologiaa ei ole aina suunniteltu ihmisen
tiedonkäsittelytapaa silmällä pitäen. Toisin sanoen
informaatioteknologian tulisi muuttua yhä
"ihmisystävällisemmäksi" käyttäjiensä kannalta.
Jos esimerkiksi käyttöliittymät ovat
helppokäyttöisiä myös ihmisen tiedonkäsittelyprosessien
kannalta, se voi osaltaan ehkäistä kehitystä, jossa osa
väestöstä uhkaa kokonaan jäädä nykyaikaisen
informaatioteknologian ulkopuolelle. Ihmisystävällisemmän
informaatioteknologian kehittäminen edellyttää
tietämystä ihmisen tavasta käsitellä tietoa: miten ihminen
vastaanottaa informaatiota näkö- ja kuuloaistilla, tallettaa sen
lyhytkestoiseen työmuistiin ja pitkäkestoiseen säilömuistiin
sekä hakee informaatiota monimutkaisissa päätöksenteko- ja
ongelmanratkaisutilanteissa. Käyttäjäystävällinen
tietojenkäsittely muodostaa erikoistumisalueen, joka sijoittuu
kognitiotieteen ja tietojenkäsittelytieteen välimaastoon.
Tältä suuntautumisvaihtoehdolta valmistuneilla maistereilla on vahvan
tietojenkäsittelytieteen osaamisen lisäksi käyttöliittymien
suunnittelussa tarvittavaa erityisosaamista ihmisen
tiedonkäsittelyprosesseista. (
http://www.cs.jyu.fi/ky/)
Ohjelmistoliiketoiminnan
suuntautumisvaihtoehto antaa perustiedot alan keskeisistä kysymyksistä
käsittäen sekä liiketoiminnallisten että teknologisten
näkökulmien huomioon ottamisen. Ohjelmistoteollisuus on nopeasti
kasvava ala ja sen merkittävyys on jatkuvasti kasvamassa, koska ohjelmistot
edesauttavat yhä useampien muiden toimialojen toimintaa ja toimivat
myös muiden tuotteiden osina. Ohjelmistoliiketoiminnan
suuntautumisvaihtoehdon opetus ja tutkimus keskittyy seuraaviin teemoihin:
ohjelmistoliiketoiminnan alalla toimivien yritysten liiketoiminta-, suunnittelu-
ja kehitysstrategiat; alihankinta-, partnerointi-, yms. strategiat; hajautettu
ohjelmistokehitys ja globaalit verkostot; vaatimustenhallinta ja
asiakassuhteiden hallinta, jolla tähdätään parantamaan
ohjelmistointensiivisten tuotteiden, systeemien ja palveluiden
kehittämistä ja toteuttamista; pienten
ohjelmisto-liiketoimintayritysten kansainvälistyminen.
Suuntautumisvaihtoehdon koulutus toteutetaan pääosin
englanninkielisenä. (
http://www.cs.jyu.fi/sb/)
Ohjelmistotekniikan
opinnoissa opiskelija saa valmiudet toisaalta tietojärjestelmien elinkaaren
toteutus- ja ylläpitotehtäviin, toisaalta itsenäisten
ohjelmistojen (vastakohtana organisaatiokohtaisille tietojärjestelmille)
tuottamiseen. Opiskelija voi suuntautua myös tiedonhallinnan kysymyksiin
kuten hajautettuihin, multimedia-, ja oliotietokantoihin, mobiiliuteen ja
tapahtumahallintaan. Ohjelmistotekniikasta valmistuva voi toimia esimerkiksi
suurten ohjelmistoprojektien päällikkönä,
ohjelmistosuunnittelijana tai konsulttina.(
http://www.cs.jyu.fi/ot/)