2.2 Tietotekniikan
laitoksen opinnoista
Tietotekniikan laitoksella opintojen pääaineena on
tietotekniikka. Tietotekniikan tutkimuskohteena on informaation
käsittelyprosessien tehokas automatisointi. Tietotekniikan sovellukset ovat
nykyaikaisen yhteiskunnan toiminnalle välttämättömiä
tekstinkäsittelystä ja taulukkolaskennasta alkaen maailmanlaajuisiin
tietoverkkoihin ja teollisuuslaitosten ohjausjärjestelmiin saakka.
Sovellusten moninaisuuden taustalla on nopeasti
kehittyvä, mutta silti melko yhtenäinen menetelmä- ja
teoriakokonaisuus. Tietotekniikan yliopistokoulutuksen tavoitteena on
tämän kokonaisuuden keskeisten osien opettaminen niin, että
opiskelija työelämään siirryttyään osaa
suunnitella tietoteknisiä ratkaisuja uusiin sovellustilanteisiin ja pystyy
itsenäisesti seuraamaan alan ja menetelmien tulevaa kehitystä.
Jyväskylän yliopiston tietotekniikan opetuksen ja
tutkimuksen painoalat liittyvät informaatioteknologian keskeisiin
alueisiin, kuten uudenlaisten tietojenkäsittelysovellusten ja ohjelmistojen
suunnitteluun, tietoverkkojen tiedonsiirtojärjestelmien suunnitteluun ja
hallintaan sekä tehokasta tietokonelaskentaa hyödyntävien
numeeristen ja matemaattisten menetelmien ja mallien käyttöön,
esimerkiksi teollisten tuotteiden suunnittelussa, teollisten prosessien
ohjauksessa, luonnontieteellisessä mallintamisessa ja suurten
tietoaineistojen analyysissä.
Tietotekniikan alalta valmistuneet sijoittuvat teollisuuden
ja kaupan tietotekniikan johtamis-, suunnittelu-, tutkimus-, ylläpito- tai
kehitystehtäviin sekä alan konsultointiin, koulutukseen tai
itsenäisiksi yrittäjiksi. Tietotekniikka pääaineena voi
valmistua myös aineenopettajaksi; tällöin sivuaineeksi kannattaa
matematiikan lisäksi valita fysiikka tai kemia. Lukioiden, peruskoulun,
yläasteiden ja ammatillisten oppilaitosten lisäksi
aineenopettajaopinnot antavat hyvän pohjan myös yritysten
koulutustehtäviin. Tietotekniikan tutkijankoulutuksen saaneista
henkilöistä ja pätevistä opettajista on maamme yliopistoissa
ja tutkimuslaitoksissa sekä yritysmaailmassa pulaa.
Tietotekniikan menetelmät perustuvat matemaattiseen
käsitteistöön, minkä vuoksi matematiikan sivuaineopinnoilla
on tietotekniikan koulutuksessa tärkeä asema. Tutkintoon vaadittavat
matematiikan opinnot on syytä suorittaa mahdollisimman varhaisessa
vaiheessa, sillä monet kandidaatin tutkintoon sisältyvät
tietotekniikan opinnot ja varsinkin maisterin tutkintoon sisältyvät
kurssit edellyttävät laajahkoja matemaattisia esitietoja. Lisäksi
”roikkumaan” jääneiden matematiikan perusopintokurssien
suorittaminen yhtäaikaa tietotekniikan syventävien kurssien kanssa
aiheuttaa todennäköisesti huomattavaa luentoaikojen
päällekkäisyyttä.
Tietotekniikassa opiskelumuotoina ovat yleensä luennot,
harjoitukset (eli demot), pääteohjaukset, ohjatut harjoitustyöt
ja seminaarityöt. Kurssin teoriaosa sekä asiaa valaisevat esimerkit
esitetään luennoilla. Harjoituksissa käsitellään
luennoilla annettuja tehtäviä pieninä osakokonaisuuksina.
Harjoitukset tehdään yleensä kotona ja niiden vastaukset
katsotaan yhdessä harjoitusten palautustilaisuudessa.
Pääteohjauksissa harjoitellaan ja hiotaan rutiineja tietokoneen
sekä ohjelmistojen, eli työkalujen, käyttöön.
Keskeisen osan tietotekniikan opiskelusta muodostaa
harjoitustöiden itsenäinen tekeminen. Harjoitustöissä
kurssin asiat vedetään yhteen suurempana kokonaisuutena kunnollisen
yleiskuvan saamiseksi. Esimerkiksi ohjelmointitaidon voi hankkia vain
omakohtaisella ahkeralla harjoittelulla - ei pelkällä luentojen
kuuntelemisella tai luentomonisteen lukemisella. Harjoitustyöt kannattaa
tehdä ajoissa, sillä niiden lykkääminen
myöhemmäksi saattaa edellyttää kurssin uudelleen
suorittamista.
Tietotekniikan kurssin voi suorittaa joko luentokurssiin
liittyvillä välikokeilla tai koko kurssin kattavalla loppukokeella.
Kokeisiin saa yleensä hyvityspisteitä aktiivisesta harjoituksiin
osallistumisesta.
Kurssin sijasta voi tenttiä myös kirjallisuutta,
josta sovitaan tentaattorin (kurssin opettajan) kanssa. Pakollisista ja
valinnaisista kursseista järjestetään lukuvuoden aikana 4-5
loppukoetta, joista yksi on yleensä kesällä. Erikoiskurssien
tenttejä pidetään kahdesti luentosarjan jälkeen. Joistakin
tietotekniikan kursseista ei järjestetä kokeita, vaan kurssi
suoritetaan tekemällä harjoitustöitä.
Luentokurssien lisäksi tietotekniikan opinnot
sisältävät harjoitus- ja erikoistöitä,
sovellusprojektin ja pro gradu -tutkielman sekä seminaarin. Tarkempia
tietoja näistä löytyy opetusohjelmasta kyseisten opintojaksojen
kohdalta.
Tietotekniikan laitoksen opiskelijoille on tarjolla
seuraavat suuntautumisvaihtoehdot:
- Liikkuva
tietojenkäsittely (MOB)
- Sulautetut
järjestelmät (SUL)
- Tieteellinen
laskenta (TLA)
- Tietoliikenne
(TLI)
- Tietotekniikan
opettajankoulutus (OPE)
- Ohjelmistotekniikka
(OT)
Ohjelmistotekniikan suuntautumisvaihtoehto
toteutetaan yhteistyössä tietojenkäsittelytieteiden laitoksen
kanssa.
Liikkuvan
tietojenkäsittelyn opetuksen tavoitteena on perehdyttää
opiskelijat liikkuvuuden tuomiin mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Opetuksessa
keskeisenä asiana on henkilökohtaisten, mukana kulkevien
tietojenkäsittelylaitteiden hyödyntäminen. Opetus ei keskity
ainoastaan päätelaitteiden sovellusohjelmointiin, vaan kattaa alueen
laajemmin lähtien mobiileista käyttöympäristöistä
ja päätyen mobiilien verkkopalveluiden kehittämiseen.
Sulautettujen järjestelmien koulutus kuuluu
ohjelmistotekniikan ja tietoliikenteen rajamaastoon. Koulutuksessa painotetaan
muita linjoja enemmän reaaliaikaisen datan reaaliaikaista
käsittelyä. Käytännössä tämä tarkoittaa
mm. erilaisiin instrumentointi- ja tiedonsiirtoratkaisuihin perehtymistä ja
tutustumista reaaliaikakäyttöjärjestelmiin sekä
laiteläheiseen suunnitteluun ja ohjelmointiin. (
http://tisu.mit.jyu.fi/embedded)
Tieteellinen laskenta keskittyy mallinnusmenetelmien,
numeeristen menetelmien sekä optimointimenetelmien kehittämiseen ja
niiden soveltamiseen varsinkin luonnontieteiden ja tekniikan ongelmiin.
Tieteellisessä laskennassa opiskelija voi painottaa joko matemaattisia tai
tietoteknisiä aloja. Matemaattisesti painottuvassa opintokokonaisuudessa
mukaan voi sisällyttää esimerkiksi kurssit Lineaarianalyysi ja
Osittaisdifferentiaaliyhtälöt. Tietoteknisessä
opintokokonaisuudessa painotetaan ohjelmistotekniikkaa ja laskennallista
tietojenkäsittelyä.
Tietoliikenteen opinnoissa keskeisinä osa-alueina ovat
laajakaistaiset tietoverkot, langattomat tiedonsiirtojärjestelmät
sekä tietoliikenteen signaalinkäsittely. Opiskelua voi painottaa joko
verkon tai tiedonsiirtojärjestelmän suunnitteluun, hallintaan tai
protokollakehitykseen.
Tietotekniikan
aineenopettajankoulutuksen opinnoissa on tavoitteena antaa muodollinen
kelpoisuus toimia perusopetuksen, lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten
tietotekniikan aineenopettajana. Opettajan muodolliseen kelpoisuuteen (asetus
N:o 986/1998 opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista)
vaikuttavat pääaineenopintojen lisäksi myös suoritetut
sivuaineopinnot (ks. Luonnontieteellisen tutkinnon pakolliset sivuaineet).
Opettajan kelpoisuuden lisäksi opinnot antavat hyvän pohjan myös
yritysten ja aikuiskoulutuksen koulutus- ja konsultointitehtäviin.
Suuntautumisvaihtoehdossa syvennytään virtuaalisten
oppimisympäristöjen ja verkko-opetuksen hyödyntämiseen
opettajan työssä. (
http://www.mit.jyu.fi/ope/)
Ohjelmistotekniikka
on laitosten välinen suuntautumisvaihtoehto, jonka keskeisenä
sisältönä ovat ohjelmistojen tuotantoprosessit, niissä
käytettävät menetelmät ja välineet sekä
menetelmien teoreettiset perusteet. Opiskelija saa valmiudet niin
tietojärjestelmien elinkaaren suunnittelu-, toteutus- ja
ylläpitotehtäviin kuin itsenäisten ohjelmistojen tuottamiseen.
Tietotekniikan laitos tarjoaa valinnaisia opintokokonaisuuksia myös
tietojenkäsittelyn teoriasta sekä laajojen tietoaineistojen
analysoinnissa käytettävistä menetelmistä. (
http://www.mit.jyu.fi/ot/)